Cannesraati 2019

Toastin varjoraati raakkasi parhaat postit Cannesista 2019

Viisipäiväiset Cannes Lions International Festival of Creativity -mainoselokuvakilpailut järjestetään jälleen tällä viikolla Cannesissa. Päätimme Toastin tarkkaan valitulla raadilla käydä läpi tämänvuotiset Editing, Sound design ja Visual effects -shortlistien filmit.
Varjoraatiimme osallistuivat Anki, Kari, Tommi ja Jukka.
Emme jakaneet palmunoksia, vaan toast-pisteitä. Kaikkien kategorioiden filmit katsottiin läpi ja pisteytettiin, jonka lisäksi keräsimme myös sanalliset palautteet.
Keskustelimme myös filmeistä ja niiden synnyttämistä fiiliksistä.
Shortlistalla on 36 filmiä, joten jos sinulla on kiire juhannuksen viettoon, käytä ihmeessä raatimme tekemää rankingia ja katso tästä parhaat palat. Ei muuta kuin kuohuvat auki ja popparit esiin!

Kaikki 36 shortlistattua filmiä löydät tästä linkistä! 

          EDITING 1. SIJA - 34,5 pistettä

          Libresse – Viva La Vulva
           
           
          Viva la Vulva! Nerokas filmi ja ihailtavaa rohkeutta asiakkaalta.
          Paras terveyssidemainos/lyhytelokuva ikinä!
          Mahtava vaginakokoelma!
          Nyt voi syödä hedelmää!
          Biisi jää soimaan päähän.
          Hauska! Eri tekniikoita käytetty hyvin.
          Rohkea ja iskevä!
          Fatboy Slimin biisi sovitettu ja käytetty hienosti, erottuu selkeästi joukosta!

          EDITING 2. SIJA - 34 pistettä

          Apple – The Underdogs
           
           
          Ihana! Nauratti alusta loppuun.
          Loistava tarina! 
          Leikkaus tukee tarinaa hyvin.
          Hyvä nostatus, loistava leikkausrytmi ja hyvä käsikirjoituskin. 
          Erottui joukosta!
          Piti otteessaan ja jäi kaipaamaan jatkoa! 
          Olisi voinut katsoa piteenmpäänkin. Jatko-osa, please!

          EDITING 3. SIJA - 32 pistettä

          Amazon – sarja
           
           
          Hyvä spottisarja, joka onnistuu hauskalla tavalla promoamaan tv-sarjoja.
          Hyvä fiilis, itsellä samoja kokemuksia sarjamaailmaan joutumisesta.
          Sai saman tunteen kuin hyvästä sarjastakin, että katotaanpa yksi vielä!
          Simppelin hyvä idis toimii toisissa paremmin kuin toisissa.
          Ei avaudu jos ei ole tuttu sarja.
          Hauskoja ja viihdyttäviä!
          Rytmi kaikissa hyvä ja hahmot samaistuttavia.
          Jäi mieleen!


          SOUND DESIGN 1. SIJA - 36,5 pistettä

          Three Mobile – Phones Are Good

           
           

          Hahaa, huippu!

          Nyt oli tuotantoarvot ja huumori kohdillaan.

          Eeppistä menoa tässäkin ja hauska kuin mikä!

          Idiksestähän kaikki lähtee, mutta tässä kyllä kaikki kohillaan.

          Omaperäinen idea ja toteutus erittäin hieno!

          Äänet hyvin tärkeässä osassa ja rytmittivät spottia onnistuneesti.

          Erottui joukosta parhaiten.

          SOUND DESIGN 2. SIJA  - 34,5 pistettä

          John Lewis And Partners – The Boy And The Piano

           
           

          Jos käyttää maailman parasta biisiä mainoksessa niin lähtökohta on ns. kohdillaan!

          Ihana Elton ja mahtava biisi.

          Hyvä tarina!

          Hienot tilasiirtymät tehty äänisuunnittelulla.

          Äänellisesti tyylikkäästi toteutettu, joskaan ei poikkeuksellinen.

          Ihan yllärinä tuli tippa linssiin!

          SOUND DESIGN 3. SIJA - 34 pistettä

          John Lewis And Partners – Bohemian Rhapsody

           
           

          Nyt meni vähän överiksi, mutta hyvällä tavalla.

          Hyvä fiilis alusta loppuun.

          Hieno setti ja tyypit!

          Eeppistä menoa!

          Loistava idea ja toteutus superhitin tahtiin.

          Äänisuunnittelu kerrankin selkeästi esillä ja toteutettu musiikin kanssa mainiosti.

          Biisi käytetty loistavasti filmin selkärankana.

          Lapsinäyttelijät mahtavia!


          VISUAL EFFECTS 1. SIJA - 35,5 pistettä

          Hennessy – The Seven Worlds

           
           

          No HUH! Näinkö sitä konjamiinia tehdään?

          Huisit VFX:t!

          Olihan tämä hieno, mutta liian mahtipontinen meitsille! I like simple things.

          Eeppistä brändimainontaa isolla E-kirjaimella!

          Minkähänlaisen mainoksen Riddley tekee Absintista?

          Visuaalisesti upea. Tarina kuitenkin aika sekava.

          Mainos piti otteessaan kuitenkin loppuun saakka.

          I wish I was in the bottle!

          VISUAL EFFECTS 2. SIJA - 35 pistettä

          Liberty Global – A Report Of Connected Events

           
           

          Stories, stories! VFX:t oikeassa käytössä.

          Eka aattelin, että onpas pitkä! Mutta ei haitannut.

          Neljän minsas ylistys tarinalle.

          Maaliin meni!

          Hurrrrjaa! Eeppistä!

          Visuaalisesti mainio, mutta liian pitkä.

          Tarina jäi auki… Kokonaisuus kuitenkin laadukas.

          Breaking Bad viittaus ranskaksi!

          VISUAL EFFECTS 3. SIJA - 33,5 pistettä

          Apple – Share your gifts

           
           

          Ihana animaatio ja koira! Päähenkilö myös ihana.

          Joulu-musavideo!

          Haluaisin halata tuota koiraa ja tuota tyyppiä myös.

          Animaatio hieno, mutta tarinta ennalta arvattava.

          Ihana maailma, voi että, kyllä löytyy lahjakkaita tyyppejä.

          Animaatio lyhytelokuva jossa musiikilla luodaan suuria tunteita.

          Viesti jäi hieman taka-alalle.

          Hyvän mielen pätkä!

          Raadin mielestä monissa filmeissä oli hienoa kuvaa, mutta kesto koettiin usein liian pitkäksi ja sisältö paikoin jopa sekavaksi.
          Tunteita yritettiin herätellä useastikin, mutta vaikka ajatus oli hyvä niin monet yritykset olivat arvattavia ja jopa tylsiä.
          Poikkeuksellisen hyvät erottuivat kyllä joukosta.

          Kaikkien kolmen kategorian shortlistit linkkeineen löydät täältä!

          Toast mukana menossa

          Toast on 8 hengen jälkituotantotoimisto, joka suhtautuu intohimoisesti kuvaan ja ääneen.