Cannesraati 2019
Toastin varjoraati raakkasi parhaat postit Cannesista 2019
Viisipäiväiset Cannes Lions International Festival of Creativity -mainoselokuvakilpailut järjestetään jälleen tällä viikolla Cannesissa. Päätimme Toastin tarkkaan valitulla raadilla käydä läpi tämänvuotiset Editing, Sound design ja Visual effects -shortlistien filmit.
Varjoraatiimme osallistuivat Anki, Kari, Tommi ja Jukka.
Emme jakaneet palmunoksia, vaan toast-pisteitä. Kaikkien kategorioiden filmit katsottiin läpi ja pisteytettiin, jonka lisäksi keräsimme myös sanalliset palautteet.
Keskustelimme myös filmeistä ja niiden synnyttämistä fiiliksistä.
Shortlistalla on 36 filmiä, joten jos sinulla on kiire juhannuksen viettoon, käytä ihmeessä raatimme tekemää rankingia ja katso tästä parhaat palat. Ei muuta kuin kuohuvat auki ja popparit esiin!
EDITING 1. SIJA - 34,5 pistettä
Libresse – Viva La Vulva
Paras terveyssidemainos/lyhytelokuva ikinä!
Mahtava vaginakokoelma!
Nyt voi syödä hedelmää!
Biisi jää soimaan päähän.
Hauska! Eri tekniikoita käytetty hyvin.
Rohkea ja iskevä!
Fatboy Slimin biisi sovitettu ja käytetty hienosti, erottuu selkeästi joukosta!
EDITING 2. SIJA - 34 pistettä
Apple – The Underdogs
EDITING 3. SIJA - 32 pistettä
Amazon – sarja
Hyvä spottisarja, joka onnistuu hauskalla tavalla promoamaan tv-sarjoja.
Hyvä fiilis, itsellä samoja kokemuksia sarjamaailmaan joutumisesta.
Sai saman tunteen kuin hyvästä sarjastakin, että katotaanpa yksi vielä!
Simppelin hyvä idis toimii toisissa paremmin kuin toisissa.
Ei avaudu jos ei ole tuttu sarja.
Hauskoja ja viihdyttäviä!
Rytmi kaikissa hyvä ja hahmot samaistuttavia.
Jäi mieleen!
SOUND DESIGN 1. SIJA - 36,5 pistettä
Three Mobile – Phones Are Good
Hahaa, huippu!
Nyt oli tuotantoarvot ja huumori kohdillaan.
Eeppistä menoa tässäkin ja hauska kuin mikä!
Idiksestähän kaikki lähtee, mutta tässä kyllä kaikki kohillaan.
Omaperäinen idea ja toteutus erittäin hieno!
Äänet hyvin tärkeässä osassa ja rytmittivät spottia onnistuneesti.
Erottui joukosta parhaiten.
SOUND DESIGN 2. SIJA - 34,5 pistettä
John Lewis And Partners – The Boy And The Piano
SOUND DESIGN 3. SIJA - 34 pistettä
John Lewis And Partners – Bohemian Rhapsody
Nyt meni vähän överiksi, mutta hyvällä tavalla.
Hyvä fiilis alusta loppuun.
Hieno setti ja tyypit!
Eeppistä menoa!
Loistava idea ja toteutus superhitin tahtiin.
Äänisuunnittelu kerrankin selkeästi esillä ja toteutettu musiikin kanssa mainiosti.
Biisi käytetty loistavasti filmin selkärankana.
Lapsinäyttelijät mahtavia!
VISUAL EFFECTS 1. SIJA - 35,5 pistettä
Hennessy – The Seven Worlds
No HUH! Näinkö sitä konjamiinia tehdään?
Huisit VFX:t!
Olihan tämä hieno, mutta liian mahtipontinen meitsille! I like simple things.
Eeppistä brändimainontaa isolla E-kirjaimella!
Minkähänlaisen mainoksen Riddley tekee Absintista?
Visuaalisesti upea. Tarina kuitenkin aika sekava.
Mainos piti otteessaan kuitenkin loppuun saakka.
I wish I was in the bottle!
VISUAL EFFECTS 2. SIJA - 35 pistettä
Liberty Global – A Report Of Connected Events
VISUAL EFFECTS 3. SIJA - 33,5 pistettä
Apple – Share your gifts
Ihana animaatio ja koira! Päähenkilö myös ihana.
Joulu-musavideo!
Haluaisin halata tuota koiraa ja tuota tyyppiä myös.
Animaatio hieno, mutta tarinta ennalta arvattava.
Ihana maailma, voi että, kyllä löytyy lahjakkaita tyyppejä.
Animaatio lyhytelokuva jossa musiikilla luodaan suuria tunteita.
Viesti jäi hieman taka-alalle.
Hyvän mielen pätkä!
Tunteita yritettiin herätellä useastikin, mutta vaikka ajatus oli hyvä niin monet yritykset olivat arvattavia ja jopa tylsiä.
Poikkeuksellisen hyvät erottuivat kyllä joukosta.
Kaikkien kolmen kategorian shortlistit linkkeineen löydät täältä!