Lost Society
Deliver Me
Harvoin sitä kun on suosikkibändin videota tarjolla!
Oma LxSx diggailu alkoi 2012 törmättyäni netissä Jyväskyläläisten nuorten jätkien ekoihin raa-an energisiin keikkatallenteisiin ja nähtyäni yhtyeen hurrikaanimaisen live-esiintymisen Semifinaali klubilla
In-house leikkaajana olen harvoin kuvauksissa mukana muutoin kun aikataulullisista syistä, eli esimerkiksi silloin jos editti pitää aloittaa jo paikanpäällä. Silloin työpisteeni on jossain studion nurkassa tai hotellihuoneessa josta ei yleensä juurikaan näe itse toimintaa, mutta tässä tapauksessa olin koko ajan kartalla mitä kuvataan ja miten.
Nyt sain siirrettyä, järjesteltyä ja synkattua materiaalin paikan päällä, lähetettyä valaisu- ja kamerasetupit 3d-artistille, mutta tärkeimpänä tietenkin sain hyvän käsityksen kuvatusta materiaalista. Unohtamatta tietty rokkenrollin fiilistelyä!
Itse video koostuu soitto- ja tarinaosista. Leikkaajan tehtävä on yksinkertainen: etsiä parhaat hetket ja rytmittää ne niin että toimivat musiikin kanssa yhdessä.
Haralla oli lähtökohtana se ettei tehdä sitä perushevivideota jossa bändi soittaa lavalla vaan luodaan enempi fiilistä kaiken ympäröivällä mustalla joka sitten rikotaan c-osassa.
Itse olinkin eniten innoissani pääsemään leikkaamaan juuri tuota värillistä c-osaa jossa bändi päästetään kunnolla irti ja biisi räjähtää auki! Siinä saa luotua kontrastin niin rytmillisesti - siirrytään LxSx:lle epäolennaisesta, melkein balladimaisesta temmosta, ns. normaaliin Lostiin - kuin värillisestikin.
Soitto-osuuksia varten tein useampia eri nopeuksisia playbackkejä
Sami Sänpäkkilän kehittämällä VISUAL PLAYBACK metodilla.
Tässä jokaisesta eri playbacknopeudesta tehtiin oma video jossa näkyvät biisien eri osat jolloin playback-operaattori pystyy kätevästi esim. iPadia käyttäen siirtymään juuri haluttavan biisin osan kohdalle, jolloin ipadi toimii myös alun synkkaslatena.
Tein playback-videot 50, 40, 30, 25, 20, ja 12fps. Näistä käytettiin pääasiassa 25fps ja 50fps versioita. Tarinat kuvattiin 100fps ja jotkut efekti-kuvat 120fps.
Yleensä musavideot ovat kahden-kolmen päivän rypistyksiä mutta nyt leikkausaikaa oli yllättävänkin ruhtinaalliset neljä päivää. Offlinessä Samyn lyhyisiin naamarikuviin testailtiin tulo-ja menoefektejä sekä c-osan alun laajaan YK:hon erilaisia infotekstejä rullaamaan ruudulla nopeasti mutta niistä luovuttiin että saatiin fiilis ja rytmi pidettyä selkeänä.
Värimäärittelyn testit aloitettiin jo kesken leikkauksen, ja muitakin kuvaefektejä luonnosteltiin offlinen edetessä. Oscar Böckermannin 3D-matoefektit ja Toastin Veskun tekemät muut kuvamuokkaukset kompattiin kuvan päälle ja värimääriteltiin valmiiksi paketiksi.
Biisin lopun pitkä fade out päätettiin leikata pois ja lopettaa video tylysti kesken outron jolloin katsojalle jää hieman wtf-fiilis, vähän kuin streami olisi katkennut kesken kaiken ja madot vallanneet maailman!
-Tommi Rehn
Director: Pekka Hara Producer: Kadi Freja Felt (Get Shot Films) Assistant producer: Adele-Kristelle Lehtorg (Get Shot Films) Producer: Pekka Hara (Cheeseburger) Post-production producer: Anki Nikula (Toast Post) Writer: Pekka Hara DOP: Mart Ratassepp Editors: Tommi Rehn (Toast Post) & Pekka Hara VFX artist: Vesa Vinni (Toast Post) Colorist: Veikko Ruuskanen (Toast Post) 3D artist: Oscar Böckerman (Oscu Oy) Graphic designer: Antero Jokinen 1st AC: Kalvis Kulačkovskis 2nd AC: Ermins Baltais Gaffer: Tim Antonov Electrician: Taivo Soobard Electrician: Rasmus Kosseson SFX: Roman Neso Laupmaa Props Master: Viktoria Martjanova Props Master: Lauri Kivipelto Stylist: Kreete Pillenberg MUA: Eliise Brigita Mõisamaa Catering: Kaie Rätsep (1catering) Cast Joe / Clown: Jan Tilles Officer: Karina Leps Soldier: Roger Teppo Little girl: Eva Kangro Little boy: Ruben Tolk